The Double Life of Cassiel Roadnight

Det tycks vara en tid för utmaningar. Fotoutmaningar, bloggutmaningar och nu också läsutmaningar. På Katarina LyckenRüters blogg Ordfog hittade jag ett inlägg om en barn och ungdomsboksutmaning för 2017. Har ju förvisso missat att läsa en röd bok i januari och en poesibok publicerad efter 2010 i februari, men jag tänker att jag kan komma ikapp och att det alltid finns anledning att läsa mer ungdomsböcker. För min del kommer det nog bli en kombination av engelska och svenska böcker, och just nu blir det fokus på engelska, eftersom mina ettor läser romaner på engelskan. 
 
Temat för mars är spänningsromaner, vilket passar bra för en av de två böcker jag lånade när klassen var på biblioteket för boksamtal inför läsprojektet. Den här gången fick de välja vad de ville, och jag lät faktiskt dem som hellre ville läsa biografier göra det också, och som vanligt gav besöket även mig ny läslust och uppslag för fortsatt läsning. 
 
Hursomhelst, en av böckerna som fick följa med mig från biblioteket var The Double Life of Cassiel Roadnight av Jenny Valentine, som handlar om en kille, kallad Chap, som lever på gatan och som plötsligt får chansen till ett nytt liv, när det visar sig att han är otroligt lik en försvunnen kille vid namn Cassiel Roadnight. Att ta någon annans plats visar sig vara svårare än han först tänkt sig och frågorna kring vad som egentligen hänt Cassiel hopar sig. 
 
Boken har ett driv som gör att det är enkelt att fortsätta läsa, och att vi får följa inte bara Chap's nya liv som Cassiel utan också hans öden innan dess genom tillbakablickar ger ett mervärde. Jag var kanske lite besviken på slutet, men det handlar nog mer om att det lämnade mig med en känsla av att jag borde fattat tidigare än att det egentligen var ett dåligt slut. ;) Förutom det gillade jag den, och jag tror att drivet kan göra den rätt så lättillgänglig även för läsovana elever, t ex på engelska 5. Tyvärr var det ingen av mina elever på EE som valde den så elevrecension får vi klara oss utan ;)
 
Nästa bok blir en röd för januari, och då har jag tänkt mig ännu en engelsk roman med ett mansnamn i titeln; Colin Fischer av Ashley Edward Miller, som med lite god vilja kan anses vara röd. 

Kommentera här: